Vaagnapõhja- ja kõhulihased

Vaagnapõhjalihaste seisukord mõjutab naise heaolu nii füüsilisel, emotsionaalsel kui vaimsel tasandil ning võib lisaks isiklikule elule hakata segama ka sotsiaalset suhtlemist.

Lekkeprobleeme on erinevat tüüpi ning enamasti on selle põhjuseks pinges või nõrgad vaagnapõhjalihased (või mõlemad korraga), kuid ka mitmed elustiilist ja haigustest tingitud põhjused.

  • Kui peamisteks sümptomiteks on:
    lekked aevastamise, köhimise ja millegi/kellegi tõstmise ajal
    joostes, hüpates või muidu trenni tehes tulevad tilgad püksi
    täis põiega võib lekkida uriini
    vaagen on vajunud ette (nn lõnguse-asend)
    tunned alakõhus raskust, alaseljas valu
    vahekord ei paku naudingut, sest tudlikkust ei ole
    on vaagnapõhjalihased tõenäoliselt nõrgad ning vajavad treenimist. Seda seisundit nimetatakse stress-inkontinentsiks või ka pingutus-inkontinentsiks. Peamiseks põhjuseks on see, et vaagnapõhi ei reageeri piisavalt kiiresti või piisavalt tugeva pingutusega rõhu muutusele kõhus. Olukorrale “aitavad” kaasa muutused hormonaalses tasakaalus (üleminekuea ja menopausi saabudes väheneb östrogeeni tootmine), krooniline köha, kõhukinnisus, valed treenimis-, töö- ja igapäevaharjumised, liiga suurte raskuste tõstmine, ülekaal, diabeet.

Soovitan: konsultatsioon, rühmatreening, trenn internetis, viibrik

  • Kui peamisteks sümptomiteks on
    liiga sage tualeti külastamine, sh kui teed seda mitu korda ka öö jooksul
    urineerimisvajadus tekib ootamatult või ei jõua õigeaegselt tualetti
    pidevalt on põletiku tunne, voolus, kihelus, kuid analüüsid on korras
    vahekord ja/või tampooni sisestamine on valus
    hingamine on pealispindne, vaagna kalle on taha
    tunned alaseljas valu
    on Sinu vaagnapõhjalihased tõenäoliselt pinges ning vajavad ennekõike lõdvestust. Seda seisundit nimetatakse sund-inkontinentsiks. Olukorra põhjustajaks võivad olla pinges vaagnapõhjalihased mis põit survestades saadavad ajju signaali, justkui oleks põis täitunud. Olukorda halvendavad stress, kohvi, alkohol, gaseeritud joogid, suitsetamine, närvisüsteemihaigused, krooniline kõhukinnisus.

Soovitan: konsultatsioon, yoni massaaz, viibrik
Loe ka artiklit Luba oma vaagnapõhi puhkusele

Allavaje e prolaps on seisund, kui emakas, põis või jämesool vajub tupekanalisse. Ka tupe seinad saavad alla vajuda. Peamise sümptomina on tunda raskust alakõhus, valu ja surumise, väljapunnitamise tunnet tupe piirkonnas. Tualetis käimine on ebamugav, sest põis ei tühjene korralikult. Võivad tekkida uriini- ja roojalekked, vahekord ja tampooni sisestamine on valulikud ja ebamugavad. Sõrmedega tupe sisemust katsudes on tunda emakakaela või tupe seinas mõnd mügarikku. Tupeseinte allavaje korral võib see tupe avausest välja valguda. Olukorda võivad põhjustada sünnitusega kaasnenud trauma, krooniline köha, kõhukinnisus, valed treenimis-, töö- ja igapäevaharjumised, liiga suurte raskuste tõstmine, ülekaal, diabeet, hormonaalsed muutused (hormoonide tootmise aeglustumine ja vähenemine üleminekueas ja menopausis).

Spetsiaalsed harjutused ja loodusravipraktikad aitavad allavajet oluliselt korrigeerida või seda täielikult ravida. Sageli ei diagnoosita allavajet õigeaegselt ning oodatakse olukorra süvenemist. Seejärel aga soovitatakse operatiivset sekkumist. Siinkohal on oluliseks abiks naise enda teadlikkus oma kehast ja soov ebamugavustundest vabaneda. Kahjuks tuleb tõdeda, et operatsioon ei ole pääsetee, sest ca 50% juhtudest taastub operatsiooni-eelne olukord 1-2 aasta jooksul. Kuid tea, et kui oled siiski operatsiooni kasuks otsustanud, on nüüd eriti vajalik harjutusi teha.

Soovitan: konsultatsioon 
Loe ka artiklit Raskustunne alakõhus ja allavaje – kuidas nendega toime tulla

 

 

Trauma

Tundetus

Vaagnavalu

Põis, põiepõletik

Hemorroidid

Kas mäletad lugu tütarlapsest, kes pidi allikalt vett tooma, kuid anuma põhi oli katki? Tüdruk ammutas vaasi täis, kuid koju jõudes oli see juba tühjaks nirisenud.

Kui võrrelda naise keha anumaga ja vaagnapõhja anuma põhjaga, siis on selge, et kui vaagnapõhi ei toimi nagu vaja, võib see läbi tilkuda. Näiteks aevastamisel või mõne tegevuse ajal. Kuid sealt kaudu võivad kaotsi minna ka (elu)energia, enesehinnang, intiimsuhted ning halvemal juhul vajuda läbi mõned siseorganid.

Vaagnapõhjalihastest

Kus see vaagnapõhi siis õigupoolest asub?

Leia üles oma häbemekink, sabakont ja istmikuluud (need, mida läbi tuharate vastu tooli tunned). Vaagnapõhi kinnitub nende nelja „punkti“ külge, moodustades naise keha alla batuudile sarnaneva lihaskihi.

Naise vaagnapõhjas on kolm avaust: anus, tupp ja kusiti. Nende ülesleidmiseks proovi alljärgnevaid kolme tegevust:

  • hoia kinni kõhutuult
  • pinguta tuppe
  • peata uriinijuga

Vaagnapõhja ülesleidmiseks saad kasutada väikest rullikeeratud rätikut – aseta see jalgade vahele istumise alla nii, et tunned vaagnapõhjale kerget survet. Jah, seal ta ongi!

Ja siis see kõht…

Keha keskjoonel kohtuvad kõik kõhupiirkonna lihased ning selle nõrgenedes satub löögi alla terve naise keha toetav tugistruktuur. Korseti stabiilsuse puudumine võib väljenduda

  • esteetiliselt (rippuv või punnitav kõht)
  • funktsionaalselt (lekkeprobleemid, organite allavaje, seksuaalne tundetus)
  • psühholoogiliselt (langenud enesehinnang, enda sotsiaalne eraldamine, jmt)

Kuigi palju räägitakse diastaasist, võivad kõhulihased ka lihtsalt nõrgad olla ja vajada pisut teadlikumat treenimist.